ابزارهای سئو راهنمای کامل
معرفی برترین ابزارهای رایگان سئو + راهنمای کامل استفاده
همچنین در این ابزار میتوانید لیست پیشنهادی منحصربهفردی از کلمات کلیدی مورد نظر خود را پیدا کنید. شما با این ابزار میتوانید میزان جستوجوی یک یا چند کلمه کلیدی را با هم مقایسه و بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنید. همچنین میتوانید در گوگل ترندز، کلمات کلیدی را بر اساس کشور، نوع جستوجو، موضوعات مرتبط، محبوبیت براساس مناطق مرتب و مقایسه کنید. ابزار رایگان seolyzer با خزیدن، سئو سایت را تحلیل میکند تا نحوه بررسی سایت را از نگاه گوگل بررسی کند. در این ابزار کدهای خطا، تغییر مسیرها و عملکرد سرعت صفحات و … به خوبی قابل مشاهده هستند. از قابلیتهای منحصر به فرد این ابزار این است که میتوانید به سادگی و به طور همزمان سایت خود و رقبا را با یکدیگر مقایسه کنید.
این ابزارها با تحلیل، بررسی و ارائه دادههای دقیق در مورد وبسایت، به شما این امکان را میدهند تا نقاط ضعف و قوت سایت خود را شناسایی کرده و بهبودهای لازم را اعمال کنید. در نتیجه این ابزارها یا پلتفرم ها نقش مهمی در نحوه چک كردن سئو سايت دارند. در اجرا استراتژی سئو به این نکته دقت کنید که کاربران باید به آسانی متوجه نوع فعالیت و حوزه کسب و کار شما شوند. زمانی که سئو سایت را به درستی انجام می دهید باعث برند سازی سایت خود در گوگل می شوید. علاوه بر این با تولید محتوای صحیح و دریافت بک لینک های معتبر، می توان به گوگل نشان داد وب سایت معتبری داریم. در حالی که گوگل بیشترین سهم را در جستجوها دارد، Bing نیز برایبسیاری از کاربران مورد استفاده قرار میگیرد.
Encoding صحیح صفحات کمک می کند موتورهای جستجو، داده های وب سایت شما را بهتر تجزیه و تحلیل کنند و بدین ترتیب احتمال نمایش اشتباه متن در مرورگر ها کاهش می یابد. با تنظیم انکودینگ، مرورگر و موتورهای جستجو تشخیص می دهند، محتوای صفحات به چه صورتی است. تگ H1 موضوع محتوای شما را برای مروگر تعیین کرده و به آنها کمک میکند تا محتوای صفحه را بهتر درک کنند. در حقیقت، تگ H1 یک عنوان HTML است که برای نشانهگذاری عنوان صفحه وب بکار میرود. بیشتر وب سایتها از CSS برای برجسته کردن H1 در صفحه در مقایسه با سایر عناوینی مانند H3 ، H2 و غیره استفاده میکنند.
بدون یک ابزار مفید شما برای انجام یک کار باید یک زمان اضافی هم اختصاص دهید. مواردی که در تصویر بالا مشاهده میکنید، در واقع هر کدام از فاکتورهای Core Web Vitals هستند که به تازگی به سرچ کنسول اضافه شده و بالاتر هم در موردشان صحبت کردم. دقت کنید، با توجه به تحریم شدن ایران در این ابزار، باید برای ورود به آن از فیلترشکن یا همان VPN استفاده کنید. این در واقع نه یک وب سایت، بلکه یک افزونه کروم است که شرکت MOZ آن را ساخته. البته آمار این ابزار برای سایتهای خارجی دقیق و بهتر است اما خب برای کاربران ایرانی هم کارایی زیادی دارد. سایت بهروزی که بهخوبی سئو شده باشد، باعث افزایش جذب لید، افزایش فروش و افزایش شاخص آگاهی از برند میشود و کمک بزرگی به توسعه برند و افزایش اعتبار آن میکند.
تولید محتوا برای سایت با توجه به کلمات کلیدی و حوزه فعالیت سایت از مهم ترین اقداماتی است که برای بهبود سئو سایت انجام میشود. به همین دلیل هنگام تدوین استراتژی سئو، زمان خوبی را برای تولید محتوا در نظر بگیرید. اگر محتوایی که ایجاد می کنید بدون در نظر گرفتن کلمه کلیدی باشد و تکنیک های سئو مرتبط با ایجاد محتوا رعایت نشود، عملاً تلاش های خود را به باد داده اید. بهتر است در شروع، از کلمات کلیدی Long Tail یا کلمات کلیدی دم بلند استفاده شود. دلیل انتخاب کلمات کلیدی دم بلند، رقابت پایینی است که در این کلمات وجود دارد، با سئو عبارات دم بلند راحت تر میتوان به نتایج اول گوگل دست یافت. یکی از تکنیک های مهم در تدوین استراتژی سئو، بررسی رقبا با استفاده از ابزارها است.
بسیاری از دسترسیهای این سایت برای کاربران رایگان است اما برای داشتن دسترسی بیشتر میتوانید هزینه اشتراک پرداخت کنید. با این ابزار مشکلات فنی سئو سایت را در چند دقیقه بررسی و آنها را حل کنید. ابزاری جامع و قدرتمند برای تحلیل و تحقیق کلمات کلیدی Ahrefs است که به سئوکاران کمک میکند تا کلمات کلیدی مناسب و با پتانسیل بالا را برای استراتژیهای محتوایی و سئو پیدا کنند. ابزارهای بهینهسازی موتور جستجو(سئو) کمک میکنند تا وبسایت از زوایای مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. این ابزارها برای کاربردهای مختلف طراحی شدهاند و در زمینههای زیر کاربرد دارند.
این ابزار واقعا همهکاره است، میتوانید از آن برای ایجاد محتوای بهینه، پیشنهاد کلمات کلیدی، ایجاد نشانه گذاری طرحواره، ایجاد عناوین متا و موارد دیگر استفاده کنید. متخصصان و فعالان سئو میتوانند از میان دوره های آموزشی حضوری،دوره جامع آنلاین و پکیجهای آموزشی ویدئویی آگاهی و دانش خود را در این زمینه افزایش دهند. در قسمت قبل گفتیم که Keywordplanner زمانی برای شما رایگان و قابل دسترس است که از تبلیغات گوگل استفاده کرده باشید. البته کیورد پلنر تا چند سال پیش که ابزار گوگل در اختیار همه وبمستران بود، کسی نیاز به ابزار دیگری برای تحقیقات کلمات کلیدی نداشت. اما وقتی این ابزار از دسترس مخاطبان عادی خارج شد، وبمستران به ابزارهای رایگانی نیاز پیدا کردند که بتوانند در پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط به کسبوکارشان به آنها کمک کند.
در غیر اینصورت احتمالا صفحهای از سایت شما وجود دارد که در گوگل ایندکس نشده است. داشتن محدودیت استفاده از کیورد پلنر باعث شده است که بسیاری از سئوکاران به دنبال معرفی ابزارهای سئو دیگری برای تحقیق کلمات کلیدی باشند. Kewordtool یکی از این ابزارهاست که تقریبا میتوان آن را جایگزین مناسبی برای کیورد پلنر دانست. اگرچه استفاده از تمام امکانات کیوردتول نیاز به خرید اشتراک دارد؛ اما نسخه رایگان آن هم میتواند اطلاعات خوبی را در مورد کلمات کلیدی موردنظر شما ارائه دهد. Keyword Planner یک ابزار رایگان از گوگل است که به شما کمک میکند کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکار خود را جستجو کنید.
در واقع پس از آن که سایت شما را تحلیل میکند، یک گزارش کامل به شما ارائه میکند که به راحتی میتوانید یک سایت بهینه داشته باشید. جالب است بدانید بسیاری از این اطلاعات به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده میشود در حالی که ابزارهای مشابه پولی هستند. ابزارهای سئو به عنوان دستیاران قدرتمند سئوکاران، امکان بررسی دقیق و عمیق تمامی جوانب یک سایت را فراهم میکنند. از ابزارهای تحلیل کلمات کلیدی گرفته تا ابزارهای بررسی سرعت سایت و بک لینکها، هر کدام نقش مهمی در بهبود سئو سایت ایفا میکنند. در این مقاله، انواع مختلف ابزارهای سئو سایت و کاربرد هر یک را به طور مفصل بررسی خواهیم کرد. بودجه خزش (Crawl Budget)، تعداد صفحاتی است که رباتهای گوگل (Googlebot) میتواند در یک بازه زمانی مشخص، بخزد.
در حقیقت یکی از مهمترین مراحل در تحلیل سئو، بررسی وضعیت سئو سایت است. کارشناسان و مدیران سئو باید به طور مستمر به بررسی سئو سایت و وضعیت وبسایت بپردازند؛ زیرا برای تدوین و برنامهریزی، بررسی سئو امری ضروری است. بهکارگیری ابزاری کاربردی و حرفه ای برای بررسی و تحلیل وضعیت سئو سایت و اعلام و شناسایی مشکلات صفحات سایت، به شما کمک میکند. شما با صرفهجویی در زمان، میتوانید صفحههای سایت خود را بر اساس استانداردهای گوگل بهینهسازی کنید. Google Analytics یکی از شناختهشدهترین ابزارهای رایگان برایتحلیل دادههای وب سایت است که به شما امکان میدهد تا عملکرد سایتخود را بررسی کنید.
تا جاییکه خیلی مواقع رقابت بین شما و رقبا بر اساس سرعت سایتتان خواهد بود! با توجه به همین، اهمیت زیادی دارد که از یک ابزار آنالیز سرعت سایت بهشکل دائم استفاده کنید. تا به حال اصطلاحات PA و DA را شنیدهاید؟ این 2 اصطلاح که اتفاقاً بسیار هم بین سئوکاران پرتکرارند، به Domain Authority و Page Authority وبسایت اشاره دارند. اعتبار این 2 شاخص بسیار مهم را میتوان در ابزار MozBar گوگل جستجو کرد. در بخش بررسی لحظهبهلحظه (Real-Time) میتوانید اطلاعات لحظهای از عملکرد کاربران مثل نحوه ورود، تعداد صفحات دیدهشده، صفحات فعال، مکان فعلی کاربران در سایت و غیره را بررسی کنید.
در واقع، این ابزارها به سایت ها کمک می کنند تا بازدید روزانه فراوان داشته باشند. این ابزار رایگان گوگل برای نظارت بر عملکرد سایت در نتایج جستجو استفاده میشود. با ابزار سئو سایت Where Goes میتوانید آدرس صفحات ریدایرکتشده و URLهای کوتاهشده را شناسایی کنید. بسیاری از ابزارهای بررسی سایت سئو به قدری کارآمد هستند که میتوانند کوچکترین خطاها و ایرادات سایت را به شما اطلاع دهند. نکتهای که باید بدانید این است که در برخی مواقع ابزارها توانایی شناسایی مشکلات سایت را ندارند و حتی در بعضی از موارد دادههای اشتباهی را به شما میدهند.
با کمک ابزار سئو می توان بررسی دقیق تری از سایت ها و مراحل انجام سئو انجام داد. در این مقاله با ابزارهای بررسی سئو سایت آشنا می شوید که به شما در کسب سئو و در نتیجه کسب رتبه بهتر سایت کمک می کند. ابزارهای بررسی رقبا ابزاری قدرتمند برای کسبوکارها هستند تا بتوانند عملکرد خود را نسبت به رقبا ارزیابی کنند و استراتژیهای خود را بهبود بخشند. این ابزارها با ارائه دادههای دقیق و جامع در مورد رقبا، به شما کمک میکنند تا نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کرده و فرصتهای جدیدی را کشف کنید. در کنار گوگل سرچ کنسول که بالاتر دیدید، SEMrush و Ahrefs نیز از بهترین ابزارهای آمارگیری بودجه خزش است.
در واقع امروز در صورتی میتوانید از این ابزار استفاده کنید که روی اکانتتان یک حساب گوگل ادز یا همان «تبلیغات گوگل» داشته و در آن تبلیغ کرده باشید. البته هستند شرکتهای ایرانی که با قیمت پایین دسترسی آن را به شما میفروشند. دادههای مختلف از گوگل، Mailchimp، توییتر، فیس بوک اینسایت «Facebook Insights»، گوگل آنالیتیکس و غیره را در یک داشبورد واحد جمعآوری میکند. شایان ذکر است که این ابزار همیشه به طور قطع نمیتواند علت پنالتی سایت را مشخص کند و فقط میتواند دلایل احتمالی جریمه را ارزیابی و شناسایی کند. خب حالا شما لیستی از کلماات کلیدی دارید که میتوانید از آنها برای چیدن استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید.
Disavow ابزار خود گوگل در سرچ کنسول است و شما میتوانید برای رهایی از بکلینکهای سمی و مخرب از آن استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که فایل لینک و دامنهها را مطابق با دستورالعمل تهیه کرده و در آن آپلود کنید. افزونه رایگان Keyword Surfer کمک میکند تا حجم جستوجوی ماهانه و عبارات مرتبط با کلمات کلیدی را به دست آورید. ساخت فایل Robots.txt یکی از اقدامات لازم برای بهینهسازی سئو سایت است. در این فایل شما مشخص میکنید رباتهای گوگل مجاز به کرال کدام صفحات سایت هستند.
همچنین به شما کمک می کند محتوای جذاب و بدون خطا ایجاد کنید که تجربه بسیار بهتری را برای خوانندگان فراهم می کند. جالب است بدانید که Grammarly یک افزونه مرورگر است که اشتباهات املایی و گرامری را تصحیح می کند و پیشنهاداتی را برای بهبود نوشتار در محتوا ارائه می دهد. هنگامی که به درستی پیاده سازی شود، نشانه گذاری طرحواره می تواند ظاهر صفحه شما را در SERP با نمایش قطعات غنی در کنار تگ عنوان و توضیحات متا شما بهبود بخشد. میتوانید روی «یک صفحه برای هر نوع» یا «فهرست کامل انواع، نشان داده شده در یک صفحه» کلیک کنید. این بدان معنی است که شما می توانید بلافاصله داده ها را بدون نیاز به انجام کاری تجزیه و تحلیل کنید. به این ترتیب، خزنده موبایل گوگل می تواند تمام منابع سایت شما را پیدا و فهرست کند.
ابزار سئو رایگان Detailed لیستی از محبوب ترین سایت ها در صنعت تان را به شما ارائه می دهد. این برای فهمیدن اینکه عنوان و برچسب توضیحات شما مناسب سئو هستند (یا خیلی طولانی) مفید است. و بهینه سازی عنوان و توضیحات می تواند به شما کمک کند تا کلیک های ارگانیک بیشتری دریافت کنید. در واقع ابزار سئو Ubersuggest دارای ویژگی های زیادی است که معمولاً فقط در ابزارهای برتر سئو یافت می شوند. داده های ساختاری را ارائه می دهد که به موتورهای جستجو کمک می کند محتوا و زمینه صفحه شما را درک کنند.
در واقع شما با این ابزار دستتان برای ایدههای محتوایی باز است و میتوانید کلمات کلیدی پرجستجو در حوزههای مختلف را پیدا کنید. تگها بهصورت کلی قطعه کدی هستند که شما در HTML یا جاوا اسکریپت سایت خود اضافه میکنید تا دادههای خاصی را برای شما بهدست آورند. برای بررسی این دیتاها هم باید از ابزارهای گوگل آنالیتیکس یا گوگل ادوردز استفاده کنید. با کمک ابزار Mobile-First Index Tool میتوانید نحوه نمایش سایت خود را در نسخه دسکتاپ و موبایل مقایسه کنید. این ابزار هر کدام از سیگنالهای SEO مانند تگ کنونیکال، متا تگ robots، تگهای hreflang، عنوان صفحه، لینکها، تگ ALT و استراکچر دیتا را در هر دو نسخه به شما گزارش میدهد. همچنین از طریق API گوگل بررسی میکند که آیا صفحه شما برای موبایل مناسب است یا خیر.
به عبارت دیگر، ابزار تحلیل سئو به شما نقشه راهی برای افزایش ترافیک وبسایت، بهبود تجربه کاربری و در نهایت دستیابی به اهداف کسبوکار خود ارائه میدهند. هر چقدر که محتوای ایجاد شده خوب و مفید باشد ولی موتورهای جستجو نتوانند به خوبی آن را متناسب با کلمه کلیدی شناسایی کنند، این محتوا ارزشمند نخواهد بود. در واقع کلمه کلیدی باید در محتوایی که ایجاد می کنید، تگ ها H1 تا H6 ، متا تگ ها، اسکیما، آلت تصاویر و … مورد استفاده قرار بگیرد. به این منظور باید برای کلمات کلیدی که برای آن تولید محتوا می کنید اهمیت ویژه ای قائل شوید و با تدوین یک استراتژی سئو داخلی محتوای خود را بهینه سازی کنید. Woorank ابزار سئو تحت وب است و در تشخیص مشکلات فنی سایت به شما کمک میکند. در نظر داشته باشید که این ابزار فقط به مدت ۱۴ روز به شما اجازه میدهد تا بهصورت رایگان از آن استفاده کنید.
یکی از مسائلی که برای کسبوکارها اهمیت دارد، پیدا کردن میزان جستجو و رقابتی بودن یک کلمه کلیدی است! ابزار CanIRank یکی از ابزارهای کاربردی در زمینه پیدا کردن کلمات کلیدی است که ببینید کدام کلمات برای کسبوکارتان ارزشمند هستند. برخی کلمات کلیدی رقابت سنگینی دارند و برای آن که بخواهید آن را به رتبههای اول گوگل برسانید، باید زمان زیادی بگذارید. هردوی این کلمات کلیدی را این ابزار به شما میگوید تا راحتتر بتوانید برای کلمات کلیدی موردنظر استراتژی بچینید. این ابزار درواقع یک اعتبارسنج کد میباشد درحالیکه میتواند به عنوان یک ابزار سئو نقش بسیار مهمی در روند بهینه سازی سایت ایفا کند. تفسیر نادرست از نتایج، نه تنها کمکی به سئو سایت نمیکند بلکه ممکن است شرایط را بدتر کند.
همچنین امکان نمایش کلمات پیشنهادی، میزان حجم جستوجو و سختی کلمات در این ابزار وجود دارد. همانطور که برای ساختن یک خانه باید از ابزارهای خاصی استفاده کنید، برای تحلیل و آنالیز سئو سایت هم به ابزارهای مختلفی نیاز دارید. ابزارهای بررسی سئو، سایتها، نرمافزاها و حتی افزونههایی هستند که با واردکردن یک URL، میتوانید سایت خود یا رقبا را بررسی کنید و اطلاعات ضروری را در یک چشم برهمزدن مشاهده کنید. سایت ایران فاندر در این مجموعه تمام تلاش خودش را کرده است تا بهترین ابزارهای رایگان بصری، نرم، مؤثر، قدرتمند و از همه بهتر کاملا رایگان سئو را خدمت شما معرفی کند. این ابزارها می توانند رتبه بندی ارگانیک شما را در موتورهای جستجو از جمله گوگل و بینگ افزایش دهند و به دستاوردهای فوری در بازاریابی کنونی شما منجر شوند. این افزونه به شما کمک میکند با سرعت زیاد رقبایتان در سطح وب را بهشکل کلی بررسی کنید.
این طبقهبندی را معمولاً به صورت تکنیک های سئو کلاه سیاه (Black Hat) در برابر سئو کلاه سفید (White Hat) مطرح میکنند. برای هر تصویری که در صفحه استفاده میکنید، حتماً یک متن جایگزین (Alt Text) بنویسید. اگر تصویر با موضوع صفحه مرتبط است، متن جایگزین باید هم توصیفی باشد و هم بهصورت طبیعی شامل کلمه کلیدی باشد. این کار علاوه بر کمک به سئو، به کاربران دارای مشکلات بینایی هم کمک میکند تا مفهوم تصویر را بهتر درک کنند. همانطور که اشاره کردیم، کلمه کلیدی یکی از معیارهای گوگل برای رتبهبندی صفحات است. گوگل باید تصمیم بگیرد از میان میلیونها صفحه کدامها را به کاربر نمایش دهد و کلمات کلیدی به گوگل در درک معنای صفحه کمک میکنند.
از دیگر تکنیکهای سئو که در اجرا استراتژی سئو باید در نظر بگیرید، توجه به تصاویر است. همچنین استفاده از تصاویر با سایز و حجمهای نامناسب باعث افت سرعت بارگذاری سایت می شود. به همین علت در هنگام استفاده، به حجم تصاویر دقت کنید و در حد امکان حجم تصاویر را کاهش دهید. بعد از ایجاد محتوا باید به صفحه لینک دهی کنید تا محتوا مورد توجه گوگل قرار گیرد. تنها به سرچ یک عبارت کلیدی اکتفا نکنید و عبارات مرتبطی که گوگل پیشنهاد می کند را هم مورد بررسی قرار دهید.
درک عمیق از ابزارهای سئو برای بهینه سازی محتوای وردپرس، کلید موفقیت در دنیای رقابت آنلاین است. دو افزونه قدرتمند و پرکاربرد در این زمینه، رنک مث (Rank Math) و یوست (Yoast) هستند. هر دو این افزونهها به شما کمک میکنند تا محتوای وبسایت خود را به گونهای بهینه کنید که در نتایج جستجوی گوگل بالاتر قرار گیرد و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کند. ابزارهای رایگان سئو برای تحلیل و بررسی دقیق رفتار کاربران در وبسایت شما هستند. این ابزارها با جمعآوری و تحلیل دادههای مختلفی مانند تعداد بازدیدکنندگان، صفحات مشاهده شده، مدت زمان ماندگاری کاربران در صفحات، منابع ترافیک و...
متخصصان سئو مثل دیگر متخصصان در حوزههای کاری مختلف از ابزارهای خاصی استفاده می کنند، این ابزارها به آنها کمک میکند تا هوشمندتر و سریعتر کار کنند. تفاوتی که یک ابزار خوب می تواند ایجاد کند غیرقابل اندازه گیری است، مانند تفاوت بین صرف 10 دقیقه در مقابل صرف کل روز، برای یک کار است. کارایی یک ابزار خوب میتواند به شما کمک کند کارهای بیشتری انجام دهید و در عین حال بهینهتر عمل کنید. هرچه زمان کمتری برای یک کار صرف شود و نتایج بهتری به دست آورید، بازگشت سرمایه شما نیز سریعتر خواهد بود. برای متخصصین سئوی رقابتی، کمبود ابزار آنالیز برای بهینه سازی وب سایت هیچ معنا و مفهومی ندارد. از بررسی لینک گرفته تا گزارش و شناسایی مشکلات فنی وب سایت، ابزارهای کارآمد و متعددی وجود دارد.
https://daroromiekojast.ir/who-is-the-best-seo-in-urmia/